בס"ד

גדעון רפאל בן-מיכאל

הנחלת זיכרון השואה במערכת החינוך
פורסם בעיתון "מקור ראשון", טו אלול תש"ע, 25.8.2010

בכאב רב קראתי את דו"ח מבקר המדינה האחרון העוסק בתחלואיה של מערכת החינוך הפורמאלית בהנחלת זיכרון השואה (ניתן לקרוא את הדו"ח במלואו באתר האינטרנט של משרד מבקר המדינה). מאד הופתעתי לחוסר התגובה הציבורית לדו"ח.

התקשורת כמעט שלא עסקה בנושא. ציבור ניצולי שואה שחיים עדיין עמנו, לא השמיע את קולו. לא נשמע קולם של אנשי ציבור ומחנכים. זאת הסיבה, שהחלטתי להגיב ולהשמיע את קולי.

ממצאי הדו"ח העיקריים הם:

1. וועדה מיוחדת שהתמנתה בשנת 2009 ע"י מנכ"לית משרד החינוך קבעה שלא עוסקים בנושא השואה במוסדות להכשרת מורים. יוצא אפוא שמורים חדשים מגיעים לבתי הספר מבלי שהייתה להם נגיעה לנושא השואה במהלך הכשרתם.

2. הוועדה הצביעה, בין היתר, על אי-פיתוח תכנית לימודים רב-תחומית מחייבת מגן הילדים עד כיתה י"ב ועל העדר יחידת מטה במשרד, שלה האחריות להנחיה המקצועית להוראת השואה מהגיל הרך ועד כיתה י"ב.

3. חוזרי מנכ"ל משרד החינוך העוסקים בנושא השואה מפנים בין היתר לספרים, לסרטים, לתערוכות ולתכניות וידאו, אך הם אינם מפרטים למי הם מיועדים, אינם ממיינים אותם לפי גיל או מגזרים ואינם מפרטים את הפעילות הנוספת הנדרשת בכיתות הלימוד לאחר היחשפות להם.

4. הנתונים מלמדים כי המשרד לא הכין תכנית לימודים כוללת להוראת השואה אף לאחד מהמגזרים. המשרד אינו מחייב ללמד את הנושא ואינו מנחה את המורים והגננות כיצד לעשות זאת. רק בחטיבה העליונה מחויבים התלמידים ללמוד היבטים עיוניים של השואה במסגרת הוראת ההיסטוריה.

5. לדעת משרד מבקר המדינה, קיים פער ניכר בין החשיבות הציבורית הנודעת לנושא השואה, המובעת גם בדברי החקיקה, לבין העובדה שהוראת השואה בבתי ספר היא חובה רק לנבחנים בבחינת הבגרות בהיסטוריה. על המשרד לקבוע מדיניות הוראה ברורה לפי מגזרים וגילים.

הממצאים הללו מפתיעים מאד. אני יודע היטב שהנוער של היום מתעניין בשואה ורוצה לדעת יותר מבני הנוער של הדור הקודם. הביקוש הגדול של תלמידים לצאת לפולין מוכיח זאת. בדידי הוי עובדה. יזמתי מסגרת חינוכית הנקראת "נוער נאמן זיכרון השואה" הפועלת במכון ללימודי השואה ע"ש ח.אייבשיץ בחיפה. הנוער נענה לקריאתנו, מאות בני נוער התנדבו למסגרת זו.

רבים מבתי הספר פטרו את עצמם מהתמודדות עם נושא חשוב זה ושלחו את תלמידיהם למכוני השואה הנמצאים ברחבי הארץ. המכונים השכילו להשתמש במגוון מתודות. הפעילות עם התלמידים הייתה בעיקרה בסדנאות. כך נוצרה אינטראקציה חשובה בין המורה-המדריך לבין התלמידים. החומר הועבר בצורה חוויתית וריגושית. ברם, עלינו לזכור שעבודת המכונים צריכה להיות פעילות משלימה לעבודה הלימודית-חינוכית החשובה שתתנהל בכותלי בתי הספר.

התענינות הגוברת והולכת של בני הנוער בקורות השואה, הינה תשתית חשובה לקידום פעילות לימודית-חינוכית בנושא.
השר גדעון סער הוכיח, שיש לו יכולת להציב אתגרים למערכת החינוך ולפעול ליישומם. אני מצפה משר החינוך שימנה בהקדם צוות מיוחד לביצוע המלצות דו"ח מבקר המדינה ובהקדם.

עד שמשרד החינוך יתחיל לפעול, אני קורא למנהלים, מורים ומחנכים ליישם את דו"ח מבקר המדינה בבית ספרם, עוד בשנה"ל תשע"א. בכוחכם ובאמונתכם החינוכית, אתם מסוגלים לקדם את נושא הנחלת זיכרון השואה במוסדכם.




אין תגובות: