גדעון רפאל בן-מיכאל

רבנות ללא מעמד

פורסם בעיתון "מקור ראשון", כ"ג ניסן תש"ע, 7.42010

בעקבות פרשת הקמת חדר המיון בבית החולים ברזילי והעתקת הקברים על פי ההלכה, צצה ועולה השאלה, מה מעמדם של רבני הציונות הדתית בעולם ההלכה?
אקדים ואומר, אני מכבד כל פסק הלכה של רב בישראל. אנו יודעים היטב שבתולדות ההלכה היו פסקים שונים לגבי אותו מקרה שהובא לפני פוסקי הלכה. גם אין לי דבר נגד עמדתו של הרב יעקב ליצמן שהולך על פי פסיקת רבותיו.

יש לי טענה, כלפי הציבור הציוני-דתי? מדוע אין אנו נותנים רוח גבית חזקה לפסיקת הרבנים "שלנו". כבר נאמר במסכת אבות "עשה לך רב וקנה לך חבר".
מדוע אין אנו שומעים על התכנסויות תמיכה של הציבור הדתי-לאומי לגבי עמדתם של רבני צוהר התומכים בהעתקת הקברים מתוך הכרה שיש כאן עניין של פיקוח נפש.

מ"האיחוד הלאומי" שמענו קול ברור וצלול מח"כ אריה אלדד. חברי הכנסת הדתיים של ה"איחוד הלאומי" שתקו כדגים. קולם וזעקתם לא נשמע.

מדוע לא שמענו עמדה נחרצת מרבני יש"ע היודעים לעמוד היטב על משמר שלמות ארץ ישראל על פי ההלכה?

"הבית היהודי" תמך בהחלטת הממשלה והצטרף להצעת הפשרה של השר בני בגין. מדוע לא שמענו דעה נחרצת התומכת בעמדת רבני צוהר והרב הראשי יונה מצגר?

אני זוכר היטב שבמלחמת ששת הימים חללי צה"ל שנפלו בחזית הצפון נקברו קבורה ארעית בבית קברות בעפולה ולאחר שנה הועתקו הקברים לעשרות בתי קברות ברחבי הארץ בתיאום עם משפחות הנופלים. כאשר פונה גוש קטיף נפסק להלכה שיש להעתיק את הקברים לתוככי הארץ. הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, אישר הלכתית העלאת עצמותיו של נכדו של הרצל לקבורה בהר הרצל.

כדאי לדעת, שהיו אדמור"ים שנפטרו ונקברו במקום מושבם בחו"ל, ולאחר זמן הועלו עצמותיהם לישראל. האדמו"ר מויזניץ, הרב ישראל הגר נפטר ברומניה בשנת תרצ"ו, ובשנת תש"י הועלו עצמותיו לקבורה בבני ברק., האדמו"ר משאץ, הרב יואל מושקביץ נפטר ונקבר ברומניה בשנת תרמ"ו. בשנת תשל"ח נקברו עצמותיו בהר הזיתים. היריעה צרה מלהכיל דוגמאות נוספות.

לציבור הציוני-דתי יש בעיה. טרם סיגלנו לעצמינו תרבות של משמעת עצמית כלפי פסקי ההלכה של רבותינו. סמכות הרבנים תתחזק רק אם אנו ניתן אימון ותמיכה מלאה בפסיקתם.
תמיד יש בתוכנו החושבים שניתן לשנות פסיקות הלכתיות חדשות לבקרים. אביא רק דוגמה אחת. כאשר עמדת ממשלת ישראל לא הייתה בהתאם לקו הלאומי, הרשו לעצמם גבאי בתי כנסת רבים לשנות את נוסח התפילה לשלום המדינה שקבעו רבותינו הרב הרצוג זצ"ל והרב עוזיאל זצ"ל.

עלינו לשאוף להקמת גוף של מועצת רבנים של הציונות הדתית שיזכה לתמיכה מהציבור "שלנו". מועצה מעין זו תדע להנחיל את דעת ההלכה לציבור הרוצה להתחבר למדינה, לבניין הארץ ולבנות בתוכה חברה ברוח נביאי ישראל.


אין תגובות: