גדעון רפאל בן-מיכאל

מורה טוב, מורה חכם
פורסם בעיתון "מקור ראשון", יד טבת תש"ע, 31.12.2009

בשנים האחרונות מתחבטת מערכת החינוך בקריטריוני הקבלה למכללות האקדמיות להכשרת מורים. כיום, תנאי הקבלה היא תעודת בגרות ועמידה במבחן הפסיכומטרי. מעת לעת משתנה סף הקבלה של הציון הפסיכומטרי. לדעתי המבחן הפסיכומטרי, אינו רלוונטי למיון פרחי הוראה.

אני מציע למערכת החינוך להשתמש בשיטות אחרות, שיסננו את המועמדים הלא-מתאימים להוראה.

למכללות מתקבלים מדי שנה מועמדים עם ציונים גבוהים וגם אחרים עם ציונים נמוכים יותר, שאישיותם ורמת ידיעתם אינה מתאימה להוראה וחינוך. כאשר מגלים את הבעיה, כבר קשה להוציאם ממערכת החינוך. תהליך נמשך שנים רבות וגורם נזק בל ישוער לתלמידים שלמדו אצל המורים הללו.

על כן, יש לדרוש מבחני קבלה מיוחדים להוראה. נוסף על הדרישה לתעודת בגרות, יש ליצור מבחן סוציומטרי-אישיותי, שיוכל לסמן את המתאימים להוראה. לאחר מבחן זה יש לקיים סדנאות ע"י פסיכולוגים ואנשי מקצוע כדי לקבל זווית נוספת על אישיותם של המועמדים.
לאחר שהמועמדים יתקבלו למכללה, ילמדו בשנה הראשונה את מקצועות הליבה ותכנים חינוכיים-ערכיים ויבחנו עליהם.

משרד החינוך יקבע את רמת הידע שהסטודנטים יצטרכו להוכיח במבחנים. שאלות המבחנים יחוברו ע"י משרד החינוך והבחינות יתקיימו במתכונת של בחינות הבגרות. הציונים הסופיים יהיו שקלול של תוצאות המבחנים וציוני המגן של המכללות.
עמידה בבחינות אלה בסיום השנה הראשונה תהווה אישור קבלה למכללה. מכאן ואילך, יהיו הסטודנטים תלמידים מן המניין.

לשכת עורכי הדין, משרד הבריאות, לשכת רואי החשבון ועוד מקיימים מבחנים חיצוניים הבודקים את רמת הידע של המועמדים לקבלת רישיונות לעריכת דין, לרופאים ולרואי-חשבון רק לאחר הלימודים. למערכת החינוך, אני מציע לקיים זאת בשנה הראשונה ללימודים.

גם צה"ל, כאשר הוא עומד להכשיר קצינים, אינו מסתפק רק בהמלצות מפקדיו של המועמד. הוא משתמש בכלי נוסף - מבדקי הקצונה. על הצוער שהתקבל לקורס קצינים לעמוד ברמה הנדרשת מקצין. אינו עומד ברמה הנדרשת - יודח מקורס הקצינים.

אין בהצעתי פגיעה בחופש האקדמי של המכללות. החופש האקדמי יישמר. כל מכללה תבחר את הדרך הייחודית והיצירתית שלה להשגת רמת הידע הדרושה כפי שמציב משרד החינוך.

רבים מאתנו, יכולים לסמן מורים ייחודיים ומעולים, שאנו כתלמידים זוכרים אותם לטובה כמחנכים ובעלי יכולות מתודיות בהטמעת ידע. אני זוכר מורה למתמטיקה שבזכות ידיעותיו וכישוריו הפדגוגיים כל התלמידים בכיתתו זכו לציונים גבוהים בבחינות הבגרות. אני זוכר גם את אותו מחנך דגול שבדרכים פורמאליות ולא-פורמאליות היקנה לנו ערכים וחוויות הצרובים בתודעתנו עד היום.

גם כיום, נמצאים בתוך המערכת מורים מעולים המקרינים ערכים ובעלי כישורים גבוהים בהעברת ידע והטמעתו בקרב בתלמידים. עלינו לאתרם. הללו ישמשו חונכים של פרחי ההוראה, בעיקר בשנה הראשונה. הם יהוו חיזוק נוסף בהכשרת המורים.

כולנו יודעים שבעת הזו, החינוך מתדרדר. תוצאות המבחנים הבין-לאומיים לא מזהירים, האלימות גוברת והולכת והחינוך הערכי בירידה. מערכת החינוך חייבת להתעשת. עתידה של מערכת החינוך בשנים הבאות יהיה תלוי בעיקר באיכות עובדי ההוראה.



אין תגובות: