גדעון רפאל בן-מיכאל

שפל ערך
פורסם בעיתון "הצופה", ט בחשוון תשס"ה, 24.10.2004

על פי הכרתי את מערכת החינוך הממלכתית, אוכל לומר שבקרב המנהלים, המורים וההורים יש הסכמה לרשימת "סל הערכים" שיש להקנות לתלמידים. גם המדינה קבעה את היעדים החינוכיים-הערכיים, תוך תשומת לב לעובדה שהחברה בישראל היא דמוקרטית ויש בה קשת של דעות. ארבע המטרות ראשונות המשקפות את "סל הערכים" כפי שנקבע בחוק חינוך ממלכתי הם לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לימוד תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל, לימוד תורת ישראל, תולדות העם היהודי, המסורת היהודית, והנחלת תודעת זכר השואה והגבורה.

לצערי הרב, במציאות של היום, קיימים פערים בין הציפיות של המערכת לבין הביצוע בהקניית הערכים הנ"ל. אני סבור, שהבעיה נעוצה במערכת ההכשרה של המורים הם מכשירים מורים מקצועיים, אך אינם מכשירים מחנכים. התוצאה: מגיעים מורים למערכת החינוך, מבלי שקיבלו הכשרה והכנה לאחד התפקידים החשובים שיקבעו את פני החברה בישראל.

בכל סיטואציה חינוכית-ערכית בכיתה, חייב המחנך להשיל מעליו את אדרתו הפדגוגית-הפורמאלית ולהשתמש במיומנויות ודפוסי עבודה ייחודיים של דו-שיח ודיאלוגים עם התלמידים. כדי ליצור תהליך של הפנמת ערכים ונורמות חברתיות, יש צורך בשפה שאינה משתמשת ב"מתודה" של הטפה אלא מלבנת את הדברים בשיח ושיג שבין המחנך ותלמידיו. בנוסף לכך על המחנך לשמש דוגמא אישית לתלמידיו בכל הליכותיו.

בנוסף, על המחנך גם לדלות את הערכים הטמונים באותו מקצוע ולהקנותם לתלמידים. אך רבים מהמורים, אינם מזדהים עם הערכים של המקצוע הלימודי אותו הם מלמדים. אך היו גם תקופות אחרות בארצנו. בשנות הארבעים, חיפה נחשבה לעיר "אדומה" וחילונית מובהקת. אבל תושביה ידעו היטב שהתנ"ך הוא חלק ממורשתנו היהודית, הם הבינו שהתנ"ך הוא הקושאן שלנו על ארץ ישראל. ראו, מה כתבו תושבי חיפה בעת המאבק עם השלטון הבריטי בארץ ישראל כנגד גזרות הספר הלבן. הם כתבו כתובת גדולה מאירת עיניים באנגלית יש לנו רק ספר אחד והוא התנ"ך הקדוש! לא יתרחש תהליך חינוכי-ערכי, אם המחנך לא יזדהה עם הערכים שהוא מקנה לתלמידיו. עתה, עם תהליך ביצוע הרפורמות בחינוך בעקבות דו"ח "ועדת דוברת", אני פונה אישית לליבנת, החותרת להקניית ערכים יהודיים ודמוקרטיים ועוד. אם את חפצה בשינוי מהותי, רציני ומעמיק בחינוכם של תלמידי ישראל, קיימי מערכת הכשרה והשתלמויות בנושאי החינוך הערכי למחנכים בתוך מערכת החינוך. במערכת הכשרה זו, יקבל המחנך את הכלים והתכנים הנחוצים לו וכן, סדנאות לבירור וליבון סוגיות חינוכיות-ערכיות. כך ייוצר גם תהליך פנימי שיביא להזדהותם של המחנכים עם הערכים שעליהם להקנות לתלמידיהם. התני קבלת תפקיד המחנך רק למי שיסיים מערכת הכשרה זו. הפעלת תוכנית זו, תביא להערכתי, לשינוי המצופה בהקניית הערכים לתלמידי מערכת החינוך במדינת ישראל.

אין תגובות: