גדעון רפאל בן-מיכאל

מהאינטרנט תצא גם תורה

פורסם בעיתון "הצופה", ח אלול תשס"ד, 22.8.2004

התפתחותה של הטכנולוגיה בעולם המחשבים הביאה גם ברכה רבה לעולם התורה. בדידי הווי עובדה. מדי יום ביומו אני לומד דף גמרא במסכת עבודה זרה באמצעות אתר האינטרנט "הדף היומי" . יוזמי האתר הצליחו בטכנולוגיה מתקדמת להביא בפני הלומד את הרב, מגיד השיעור באמצעות סרט וידיאו המצלם את השיעור בבית המדרש, ובמקביל להציג את הטכסט ע"י צילום דף הגמרא המסורתי של דפוס ווילנא. הכול ע"ג מסך המחשב בצורה מאירת עיניים.
ואין זה האתר היחידי. אתר "ערוץ 7" - http://www.a7.org/ מביא תכנית שבועית לשעורי תורה בטכנולוגית שמע מרבנים חשובים כגון, הרב מרדכי אליהו, הרב מוטי אלון, הרב שלמה אבינר, הרב חיים דרוקמן ועוד... שעורי תורה רבים.

באתר "מורשת" - http://www.moreshet.co.il/ נוכל למצוא שו"ת בנושאים רבים ומגוונים המיועדים לציבור הדתי לאומי וניתנים ע"י מכון תורה והארץ, מכון שלזינגר לרפואה והלכה, הרב יובל שרלו, הרב אישון שלמה, הרב ערוסי רצון ועוד רבנים חשובים. ישנם אתרים נוספים שניתן דרכם להגיע לשעורי תורה ודבר הלכה, כגון:
"כיפה" - http://www.kipa.co.il/ , "שופר" - http://www.shofar.net/ הרוצה להתעמק בפרשת השבוע, יוכל למצוא "ים" של אתרים הניתנים לעיון ע"י קריאת טקסטים ופרשנויות שחוברו ע"י רבנים ואנשי אקדמיה. כמעט כל ישיבות ההסדר פתחו אתרים לישיבותיהם. בתוך האתרים נוכל למצוא דברי תורה, הלכה והגות רבים. לא ניתן במאמר זה לפרט את האתרים הרבים המביאים את פרשת השבוע ואתרי הישיבות, אולם ניתן בנקל למצוא את האתרים המבוקשים.
יש לפתוח את מנוע החיפוש "גוגל" – google בעברית ולציין בטבלת החיפוש את צמד המילים "פרשת שבוע" או את שם הישיבה הרצויה וללחוץ על חפש. האתר מבוקש יופיע ע"ג המסך.
ניתן למצוא באינטרנט כמעט את כל "ארון הספרים היהודי".

"מכון ממרא" http://www.mechon-mamre.org.il/ מביא באתרו את ספרי היסוד ביהדות:
תנ"ך בכתיב המסורה ללא ניקוד, תנ"ך בכתיב מלא, תנ"ך עם טעמי המקרא, תנ"ך עם פירוש פשוט. ששת סדרי משנה, התוספתא, התלמוד הירושלמי, התלמוד הבבלי ומשנה תורה לרמב"ם. אין האתר מתאים ללימוד תורה, מכיוון שאינו מביא את הפרשנים המקובלים על לומדי התורה.
ברם, האתר יכול לשמש עזר רב ללומדי תורה וחוקרים המחפשים רק טקסטים לתועלת הלימוד והמחקר.

אתר חשוב נוסף הוא אתר "דעת"- http://www.daat.ac.il/ אתר ללימודי יהדות ורוח והמנוהל בצורה מקצועית מאד ע" פרופ' יהודה אייזנברג וקשור למינהל החינוך הדתי במשרד החינוך. ניתן למצוא באתר מאות מאמרים וכתבי עת בנושאי יהדות וספרים רבים כמו: אבות דרבי נתן, שמונה פרקים לרמב"ם, מסכת אבות, מסכת דרך ארץ זוטא, חובת הלבבות, ספר העיקרים, מסילת ישרים וספרי רמח"ל נוספים ועוד ספרים שהיריעה קצרה מלמנותם. זהו אתר עשיר ומגוון של עולם הספרים היהודי.

ברצוני לציין גם את האתר "שערי שכם- מאגר תורני" –
http://www.shechem.org – המביא גם ספרים שאינם מופיעים באתרים הנ"ל. זמינות החומר התורני באמצעות האינטרנט הוא מצב חדש ומלהיב שמציב בפני הציבור שלנו אתגר חשוב הקשור לזהותה היהודית של מדינת ישראל. האינטרנט מתפתח מדי יום ביומו שהיום הוא נגיש בקרב עשרות אלפי משפחות יהודיות הרחוקות ממורשת תרבות ישראל והרוצות ללמוד, לשמוע ולהאזין לדברים הקשורים במורשתם.

אנו, שהצבנו לעצמנו לשמש גשר וקשר עם הציבור החילוני, חייבים לפתוח צוהר להידברות באמצעות תכנים יהודיים. אני קורא במאמר זה למנהיגי הציבור, לשנס מותניים ולמצוא גם בימים קשים אלה משאבים, כדי לפתח אתר רציני למורשת תרבות ישראל עבור הציבור החילוני.
אין לי ספק, שאתר מאיר עיניים הבנוי היטב מבחינה תכנית ומתודית, והנותן מענה לציפיות של הציבור החילוני יקרב ציבור זה למורשתו ולשורשיו. באתר זה, ניתן יהיה לתת תשובות לשאלות הציבור החילוני הקשורות בשמחות כגון, ברית מילה, בר ובת מצווה, נישואין ולהבדיל, ימי אבל. אנו יכולים להציג את חגי ישראל והלוח העברי ולהביאם בפני ציבור זה בדרכים מקוריות, מבלי לפגוע בהלכה ובמסורת ישראל. יהיה קו פתוח להעברת שאלות ומצוקות הקשורות לעולם הרוחני היהודי. חשוב לתת מענה מיידי לשואלים.
באמצעות האתר, יוכלו המשתמשים להיפגש ולהתחבר עם ארון הספרים היהודי. עלינו להשקיע מחשבה ויצירתיות, כיצד נוכל להגיע לכלל עם ישראל ולגעת "בנקודה היהודית", מבחינת "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".


אין תגובות: