גדעון רפאל בן-מיכאל

השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם

פורסם "עלון שאנן", גיליון 135, ערה"ש תשס"א


לפני כחודש, השתתפתי בסעודת מצווה של "שבע ברכות". כאשר נכנסו החתן והכלה לאולם, קיבל אותם הציבור בשירה הבאה: "שאו שערים ראשיכם והינשאו פתחי עולם ויבוא מלך הכבוד..." מתוך מזמור בספר תהילים (כד,ז).

לעיתים, אנו עדים גם לתופעה, שמנהיג הנכנס לאולם או לאתר, שבו ממתין ציבור המעריץ את המנהיג, נוהג הציבור לשיר למנהיג את הפסוקים ממזמור זה.

תמוה מאד, כיצד נוצרה תקלה, שבה נהפכו היוצרות, שמזמור שיר הלל ושבח לקב"ה, שר הציבור לבני האדם?

אני מביא בפניכם את הדברים הנאמרים במדרש תנחומא, שמהם נוכל ללמוד, שלא ראוי לערוך "קבלת פנים" עם דברי שבח המיועדים לקב"ה.

וכך נאמר במדרש תנחומא פרשת בהעלותך, ט:
"זה שאמר הכתוב, שאו שערים ראשיכם והינשאו פתחי עולם (שם כד ז). בשעה שהכניס שלמה את הארון לבית המקדש, התחיל שלמה אומר, שאו שערים ראשיכם וגו', שהיו הפתחים שפלים, ואמר, הינשאו פתחי עולם ויבא מלך הכבוד. אמרו לו השערים, מי הוא זה מלך הכבוד. בקשו השערים לירד עליו ולרוץ את ראשו, אלולי שאמר, ה' צבאות הוא מלך הכבוד סלה. חזר ואמר, ה' עזוז וגבור וגו', שאו שערים ראשיכם. אמר להם, התגדלו שמלך הכבוד עליכם. מיד חלקו לו כבוד ונשאו עצמן ונכנס הארון. אמר להם הקדוש ברוך הוא, אתם חלקתם לי כבוד, חייכם, כשאחריב את ביתי אין אדם שולט בכם".

במסכת שבת (ל, ע"א), קיימת מקבילה:
כשבנה שלמה המלך את בית המקדש ביקש להכניס הארון לבית קודשי הקודשים. שלמה לא הצליח במשימה. שערי בית המקדש דבקו זה בזה ולא איפשרו לו להכניס את הארון לבית המקדש.
"אמר שלמה עשרים וארבעה רננות (תפילות, תחנונים) ולא נענתה תפילתו. שערי בית המקדש לא נפתחו. הוסיף שלמה תפילה ואמר: "שאו שערים ראשיכם והינשאו פתחי עולם ויבא מלך הכבוד". מיד השערים רצו לבלוע את שלמה. השערים "חשבו" שבפסוק זה הוא מתכוון אל עצמו.
שאלו אותו השערים: מי הוא זה מלך הכבוד? השיב להם שלמה: "ה' עזוז וגיבור". חזר שלמה ואמר: "שאו שערים ראשיכם ושאו פתחי עולם ויבא מלך הכבוד מי הוא זה מלך הכבוד ה' צבאות הוא מלך הכבוד סלה" גם תפילה זו לא נענתה. שערי בית המקדש לא נפתחו. חזר ואמר תפילה נוספת: "ה' אלוקים אל תשב פני משיחך זכרה לחסדי דוד עבדך". (דברי הימים ב, ו, מב) - מיד נענה. שערי בית המקדש נפתחו. שלמה הכניס את ארון הברית לבית המקדש.

המסקנה המתבקשת מדברי חז"ל, שאין לשיר מילים ממזמור זה לבני האדם. הרוצים לקבל פני חתן וכלה ופני מנהיגים בשירה, עליהם למצוא שירים, המבטאים את מידת הצניעות והענווה הראויה.



אין תגובות: