תוכנן של שבע הברכות בעת טקס הנישואין ובשבעת ימי השמחה
מאת גדעון רפאל בן-מיכאל
כֹּה אָמַר יְהוָה, עוֹד יִשָּׁמַע בַּמָּקוֹם-הַזֶּה, אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים, חָרֵב הוּא מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין בְּהֵמָה--בְּעָרֵי יְהוּדָה, וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם, הַנְשַׁמּוֹת מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין יוֹשֵׁב, וּמֵאֵין בְּהֵמָה. קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל אֹמְרִים הוֹדוּ אֶת-יְהוָה צְבָאוֹת כִּי-טוֹב יְהוָה כִּי-לְעוֹלָם חַסְדּוֹ, מְבִאִים תּוֹדָה בֵּית יְהוָה: כִּי-אָשִׁיב אֶת-שְׁבוּת-הָאָרֶץ כְּבָרִאשֹׁנָה, אָמַר יְהוָה. [ירמיה לג, י-יא]
*****************************************************************************
בעת טקס הנישואין ובשבעת ימי המשתה [סעודות מצווה] נאמרות שבע ברכות. בתלמוד במסכת כתובות דף ז, ב, מכונות הברכות - ברכת חתנים.
ואלו הן שבע הברכות:
1. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, בורא פרי הגפן.
2. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שהכל ברא לכבודו.
3. ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, יוצר האדם.
4. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בניין עדי עד. ברוך אתה ה', יוצר האדם.
5. שוש תשיש ותגל עקרה, בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה. ברוך אתה ה', משמח ציון בבניה.
6. שמח תשמח רעים האהובים, כשמחך יצירך בגן עדן מקדם. ברוך אתה ה', משמח חתן וכלה.
7. ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר ברא ששון ושמחה, חתן וכלה, גילה רינה, דיצה וחדווה, אהבה ואחווה, ושלום ורעות, מהרה ה' אלוקינו ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים, קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה, קול מצהלות חתנים מחופתם, ונערים ממשתה נגינתם. ברוך אתה ה', משמח חתן עם הכלה.
*********************************************************************************
תחת החופה מקדימים את ברכת היין ("בורא פרי הגפן") לשאר 6 הברכות, והן נאמרות על כוס היין. בסדר הברכות שבסוף הסעודה מקדימים לברך על כוס נפרדת את 6 הברכות, ואחר כך מברך המזמן את ברכת היין על הכוס שעליה זימנו, שהיא עצמה מהווה את סיום ברכת המזון. ליוצאי מרוקו, מקדימין תמיד את ברכת היין, וכל שבע הברכות נאמרות על כוס אחת כמו תחת החופה.
הברכות נאמרות על כוס יין, ונוהגים לחלק את הברכות בין מכובדים שונים בקהל.
שבע הברכות נאמרות במעמד של לפחות מניין אנשים כדי לקיים "במקהלות ברכו את ה' ".
לפחות אחד מן המשתתפים צריך להיות אורח חדש שלא השתתף בסעודת "שבע ברכות" של הימים הקודמים או בחתונה. כמו כן, הוא צריך להיות מספיק חשוב ש"מרבים בשבילו בסעודה", בהלכה מוגדר אדם כזה כ"פנים חדשות". ב"שבע ברכות" הנערכים בשבת אין צורך ב"פנים חדשות" כיוון שהשבת עצמה מהווה מעין אורח חדש שמרבים בשבילו בסעודה וממילא "פנים חדשות".
בעבר כל הסעודות של שבעת ימי המשתה נערכו בבית החתנים ואמירת שבע ברכות הוגבלה לשם, אבל בימינו מנהג האשכנזים וחלק מהספרדים (מצפון אפריקה) לברכם גם בסעודה הנערכת בבית של אחרים. כאשר אין "פנים חדשות" ולמנהג הספרדים (מעדות המזרח) בכל סעודת מצווה במניין שאיננו בבית החתנים מברכים רק את ברכת "בורא פרי הגפן" וברכת "אשר ברא".
המהרש"א מסביר שסדר הברכות מיוסד על הכתוב: "כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו [ישעיה מג,ז]. ולפי סדר זה מברכים תחילה לכבוד המקום, אח"כ על בריאת האדם ואח"כ על יצירת האישה ואח"כ על מעשה ה' בעולם שבתוכה שמחת חתונה זו.
*******************************************************************************
ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, בורא פרי הגפן.
הברכה הראשונה היא על היין, כי אין שמחה אלא ביין.
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שהכל ברא לכבודו.
ברכה זו, אינה נאמרת עבור החתן והכלה אלא לנאספים בחופה או בסעודת שבע הברכות, זכר לחסדי הקב"ה שנהג עם האדם הראשון, שהיה לו שושבין ונתעסק בו והתכנסות זו של הנאספים היא לכבודו של הקב"ה שהוא יוצר הכל.
הברכה היא גם כגד המקטרגים בשמחה.
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, יוצר האדם.
הברכה היא על בריאת העולם, ויצירת האדם ע"י אלוקים. עבור בני הזוג הנישאים עתה, כל העולם כולו מתחדש עליהם עם נישואיהם. בריאת האדם היא לכבוד ה'.
ברכה זו נאמרת עבור החתן. עתה, בעת נישואיו החתן הוא כעין אדם חדש. וביום זה מוחלין לו על כל עוונותיו מכיוון שהוא מתחיל בדרך חדשה.
הנישואין הוא חלק מתהליך העובר על האדם. עד נישואיו הוא נמצא במצב של חצי שלמות ועתה כשהוא מתחתן הוא מגיע לידי שלמות [אדם שלם].
קיימת מסורת שבגלל תהליך זה שבו אדם נמצא בטוהרה, נשמות בני המשפחה יורדים מהשמיים להשתתף בשמחתו.
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בניין עדי עד. ברוך אתה ה', יוצר האדם.
היא על הזיווג שהקב"ה זיווגם יחד. זו ברכה מיוחדת לכלה. האישה נבנתה מצלע האדם –"והתקין לו ממנו בנין עדי עד". בנין עדי עד – לדורות.
שוש תשיש ותגל עקרה, בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה. ברוך אתה ה', משמח ציון בבניה.
בכל שמחה יהודית, אנו מעלים את זיכרון ירושלים על ראש שמחתנו, שנאמר: "אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני. תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי" [תהלים קל"ז, ה'-ו']. עתה בני הזוג בונים בנין חדש - כעין בית מקדש פנימי, כמו בנין בית המקדש.
המאירי אומר, שיש טעם נוסף לברכה כי בלשון הכתוב מדומים יחסי הקב"ה ועם ישראל ליחסי איש ואישה, כמו שכתוב: " ומשוש חתן על כלה ישיש עלייך אלוקייך [ישעיה סב,ה] ישעיה הנביא בפסוקי הנחמה משתמש הרבה בדימוי של הנישואין ועל כן היה המקום להזכירם כאן.
שמח תשמח רעים האהובים, כשמחך יצירך בגן עדן מקדם. ברוך אתה ה', משמח חתן וכלה.
כאן ניתנת לכל אחד ברכה בנפרד – לחתן ולכלה, לכן מסתיימת הברכה במילים חתן וכלה ולא חתן עם הכלה. שתהיה הצלחה לכל ימיהם ולכן אין לחתום חתן עם הכלה. ה' משמח את שניהם בסיפוק מזונות וכל טוב.
בברכה, מבקשים מהקב"ה לשמח את החתן ואת הכלה כמו בנישואי אדם וחוה בגן עדן, שם הקב"ה השתתף בשמחה והיה שושבין. זוהי החתונה הראשונה עלי אדמות.
מעמד זה היה ייחודי ובשיא הקדושה והטהרה. אנו מבקשים שהקב"ה שישמח את החתן והכלה כמו בחתונה הראשונית שהתקיימה בגן עדן.
ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר ברא ששון ושמחה, חתן וכלה, גילה רינה, דיצה וחדווה, אהבה ואחווה, ושלום ורעות, מהרה ה' אלוקינו ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים, קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה, קול מצהלות חתנים מחופתם, ונערים ממשתה נגינתם. ברוך אתה ה', משמח חתן עם הכלה.
כאן ניתנת הברכה לחתן ולכלה יחדיו, מעתה הם משפחה. לכן מסתיימת הברכה משמח חתן עם הכלה. רש"י כותב: שבח לקב"ה שברא חתונת דיבוק איש באישה ע"י שמחה וחדווה, לפיכך יש לחתום משמח חתן עם הכלה שהוא לשון שמחת איש באישה.
בברכה זו יש 12 לשונות של שמחה כנגד 12 חודשי השנה הראשונה של הזוג,
שבהם משקיעם משאבים נפשיים ורוחניים לבנין ביתם.
תפילות בעת החופה
תפילה לחתן קודם שבע הברכות
תפילת הכלה
אֱלוֹהִים מוֹשִׁיב יְחִידִים בַּיתָהּ. "וַיִבְרָא אֱלוֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים בָּרָא אוֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אוֹתָם. וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אֱלוֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלוֹהִים: פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ". וְנֶאֱמַר: "עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד". אֱלוֹהַי, אִישָׁה וַאִישׁ בָּרָאתָ, נְשָׁמָה טְהוֹרָה בָּהֶם נָתַתָּ וְשִׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ בִּשְׁמָם רָשַׁמְתָּ וְאָמְרוּ: זָכוּ - שְׁכִינָה בֵּינֵיהֶם וּמִתְבָּרְכִים. "שִׁמְעָה אֱלוֹהִים רִינָּתִי הַקְשִׁיבָה תְּפִילַּתִי", אֲנִי הַאִישָׁה ___ הַנִיצֶּבֶת לְפָנֶיךָ הַיוֹם הַמוּכָנָה וּמְזוּמָנָה בִּקְדוּשָׁה וּבְטָהֳרָה לְהִיכָּנֵס לַחוּפָּה כְּדַת מֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל עִם הֶחָתָן ____מַפִּילָה תְּחִינָתִי לְפָנֶיךָ, אֱלוֹהַי וְאֱלוֹהֵי אֲבוֹתָי, פּוֹקֵד הַאִמָהוֹת, סוֹלֵחַ לעֲווֹנוֹת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, שֶׁתִסְלַח לָנוּ וְתִמְחַל לָנוּ עַל כֹּל עֲווֹנוֹתֵינוּ וּתְבָרְכֵנוּ כַּכָּתוּב: "וְאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֶרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ". תְּהֵא הַשָּׁעָה הַזֹּאת שְׁעַת רַחֲמִים וְעֵת רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, אָמֵן.
תחינה לאם הכלה קודם החופה
ריבון כל העולמים. היום הזה הוא ראש שמחתנו מכל ימי חיינו, כי על כן זכינו להוליך ביום זה את בתנו אל חופתה, עם החתן אשר ייעדת לה לפני צאתה לאוויר העולם. על כן אני פונה אליך בתפילה בדמעות חמות ובלב נשבר, אב הרחמים שלח ברכתך ממרום על הזיווג של החתן והכלה הנכנסים היום בברית הנישואין להיות איש ואשה. ושלח את מלאכיך הטובים ללוותם אל החופה ופתח לפני בתי את שערי החן והחסד מלפני בעלה כאשר עשית לאסתר המלכה ושתמצא מרגוע בביתה החדש. חיים שקטים ושלווים, שלא תהיה ביניהם שום קטטה ושנאה, שיהיה זיווגם זיווג של קיימא ויזכו לזרע של קיימא, שלא ייפרדו זה מזה, אב רחום תן לילדים פרנסתם מכף ידך, שלא יצטרכו למתנת בשר ודם ויתפרנסו בכבוד בברכה ובהצלחה, ושלא תשלוט בהם עין רעה ושנזכה אני ואישי לראות בהם רב נחת, ותמלא משאלות לבנו עליהם לטובה ושילכו לחופה בשעה מוצלחת. אמן.
תחינה לאם החתן קודם החופה
ריבון כל העולמים. היום הזה הוא ראש שמחתנו מכל ימי חיינו, כי על כן זכינו להוליך ביום זה את בננו אל חופתו, עם הכלה אשר ייעדת לו לפני צאתו לאוויר העולם. על כן אני פונה אליך בתפילה בדמעות חמות ובלב נשבר, אב הרחמים שלח ברכתך ממרום על הזיווג של החתן והכלה הנכנסים היום בברית הנישואין להיות איש ואשה. שלח את מלאכיך הטובים ללוותם אל החופה ופתח לפני בני את שערי החן והחסד מלפני אשתו ולאשתו מלפניו ושימצא מרגוע בביתו- זו אשתו. חיים שקטים ושלווים, שלא תהיה ביניהם שום קטטה ושנאה ושלא יפרדו חלילה זה מזה, שיהיה זיווגם זיווג של קיימא ויזכו לזרע של קיימא, שלא ייפרדו זה מזה, אב רחום תן לילדים פרנסתם מכף ידך, שלא יצטרכו למתנת בשר ודם ויתפרנסו בכבוד בברכה ובהצלחה, ושלא תשלוט בהם עין רעה ושנזכה אני ואישי לראות בהם רב נחת, ותמלא משאלות לבנו עליהם לטובה ושילכו לחופה בשעה מוצלחת. אמן.
תפילה שהקהל אומר בעת החופה
יהי רצון מלפניך ה’ אלוקינו ואלוקי אבותינו שתשרה שכינתך בבית הזה ותסייע לחתן ולכלה לבנות בית בששון ושמחה. בית שישרו בו תמיד הגילה והרינה הדיצה והחדווה. בית מלא קדושה וטהרה. בית מלא בברכת ה’. בית שמקרב גאולתם של ישראל. אנא ה’ זכה את החתן והכלה לחיות באהבה ואחווה שלום ורעות. זכה אותם לשמוח אחד בשני. זכה אותם בפרנסה טובה. זכה אותם בבנים ובבנות בריאים ושלמים.אנא ה’ זכה אותנו לשמח את לב החתן והכלה ויתקיים בנו "כל המשמח חתן וכלה כאילו הקריב תודה, וכאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים". ותתקיים בהם ובכל ישראל השמחה הזו, ותרבה ותעלה מעלה מעלה בלי הפסק. עד שנזכה לגאולה שלמה.אמן כן יהי רצון.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה