העמקת החינוך הערכי במערכת החינוך הממלכתית
מאת גדעון רפאל בן-מיכאל
על פי הכרתי את מערכת החינוך הממלכתית, אוכל לומר שבקרב המנהלים, המורים וההורים יש הסכמה לרשימת "סל הערכים" שיש להקנות לתלמידים.
המדינה קבעה את היעדים החינוכיים-הערכיים תוך תשומת לב לעובדה שהחברה בישראל היא דמוקרטית ויש בה קשת של דעות.
היעדים נקבעו בחוק חינוך ממלכתי תשי"ג – 1953, תיקון סעיף 2 – סעיף מטרות החינוך מתאריך טז באדר א' התש"ס (22.2.2000). אביא רק את ארבעת המטרות ראשונות המשקפות את "סל הערכים". הם הליבה הערכית שיש להקנות לתלמידים במדינת ישראל:
1. לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו.
2. להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות בין בני אדם ובין עמים.
3. ללמד את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל.
4. ללמד את תורת ישראל, תולדות העם היהודי, מורשת ישראל והמסורת היהודית, להנחיל את תודעת זכר השואה והגבורה ולחנך לכבדם.
מנסח סעיף המטרות הראשונות בחוק חינוך ממלכתי היה דוד בן-גוריון. בכנס הפדגוגי הארצי של הסתדרות המורים ב- 18.10.54, הסביר את צורך בניסוח המטרות :
"המדינה לא הסתפקה בקביעת הידיעות וסוגי ההשכלה שיש להקנות לנוער, היא ראתה צורך להגיד למחנכים ולעם כולו - מהו מחוז חפצנו ההיסטורי שלקראתו אנו חותרים ובמה יש להכשיר ולצייד את הדור הצעיר, למען ירצה ויוכל לקרב אותנו למחוז חפץ זה".
לצערי הרב, במציאות של היום, קיימים פערים בין הציפיות של המערכת לבין ביצוע הקניית הערכים הנ"ל.
אני סבור, שהבעיה נעוצה במערכת ההכשרה של המורים. האוניברסיטאות והמכללות למורים מכשירות את כוח האדם למערכת החינוך. אבל, "אליה וקוץ בה". הם מכשירים מורים מקצועיים, אך אינם מכשירים מחנכים. לא נמצא בתוכניות הלימודים, לימודי חובה במיומנויות ומתודות יחודיות למילוי התפקיד החשוב של חינוך כיתה וסיטואציות חינוכיות. התוצאה: מגיעים מורים למערכת החינוך מבלי שקיבלו הכשרה והכנה לאחד התפקידים החשובים שיקבעו את פני החברה בישראל.
בכל סיטואציה חינוכית-ערכית בכיתה, חייב המחנך להשיל מעליו את אדרתו הפדגוגית-הפורמאלית ולהשתמש במיומנויות ודפוסי עבודה ייחודיים של דו-שיח ודיאלוגים עם התלמידים. כדי ליצור תהליך של הפנמת ערכים ונורמות חברתיות, יש צורך בשפה מיוחדת בהקניית הערכים, שפה שאינה משתמשת ב"מתודה" של הטפה אלא מלבנת את הדברים בשיח ושיג שבין המחנך ותלמידיו. בנוסף לכך על המחנך לשמש דוגמא אישית לתלמידיו בכל הליכותיו.
על זה, עלינו להוסיף את "ההוראה המחנכת", לאמור, לִדלות מהשעורים המקנים לכאורה רק ידע, גם את הערכים הטמונים באותו מקצוע הלימודי ולהקנותם לתלמידים. בסיטואציה זו יש לשלב בין המתודות הלימודיות למתודות של החינוך הבלתי-פורמאלי בהקניית ערכים.
רבים מהמורים בשעורי מתמטיקה, היסטוריה, ספרות, תנ"ך ובעוד מקצועות, אינם מזדהים עם הערכים הטמונים במקצוע הלימודי אותו הם מלמדים. הם יכולים להכין היטב את תלמידיהם לבחינות הבגרות מבלי לגעת בערכים הטמונים במקצוע הלמידה. בהשגת ידע בלבד, אין צורך בהזדהות המורה עם תכני המקצוע. למשל, מורה לתנ"ך יכול להעביר את שיעוריו בניתוחים היסטוריים, ספרותיים, פילולוגיים ועוד. באם הוא מורה טוב, תלמידיו יצליחו בבחינת הבגרות בתנ"ך.
היו גם תקופות אחרות בארצנו. בשנות הארבעים, חיפה נחשבה לעיר "אדומה" וחילונית מובהקת. אבל תושביה ידעו היטב שהתנ"ך הוא חלק ממורשתנו היהודית והציונית. הם הבינו שהתנ"ך הוא הקושאן שלנו על ארץ ישראל. ראו, מה כתבו תושבי חיפה בעת המאבק עם השלטון הבריטי בארץ ישראל כנגד גזרות הספר הלבן. הם כתבו כתובת גדולה - מאירת עיניים באנגלית על כביש האספלט ברחוב הרצל:
Know Only One Book-The HOLY BIBLE - עכשיו, יש לנו רק ספר אחד והוא התנ"ך הקדוש!.
Know Only One Book-The HOLY BIBLE - עכשיו, יש לנו רק ספר אחד והוא התנ"ך הקדוש!.
צילם: יוליאן פירסט, מתוך ספר התמונות: " בין ההר לים", הוצאת מוזיאוני העיר
בחינוך הערכי, לא יתרחש תהליך חינוכי-ערכי, אם המחנך לא יזדהה עם הערכים שהוא מקנה לתלמידיו. עתה, עם תהליך ביצוע הרפורמות בחינוך, אני פונה אישית לשרת החינוך והתרבות, החותרת להקניית ערכים יהודיים ודמוקרטיים, הנאבקת באלימות ובשאר "מרעין בישין" בתוך מערכת החינוך. שרת החינוך! אם את חפצה בשינוי מהותי, רציני ומעמיק בחינוכם של תלמידי ישראל, קיימי מערכת הכשרה והשתלמויות בנושאי החינוך הערכי למחנכים בתוך מערכת החינוך. במערכת הכשרה זו, יקבל המחנך את הכלים והתכנים הנחוצים לו וכן, סדנאות לבירור וליבון סוגיות חינוכיות-ערכיות. כך ייוצר גם תהליך פנימי שיביא להזדהותם של המחנכים עם הערכים שעליהם להקנות לתלמידיהם. התני קבלת תפקיד המחנך רק למי שיסיים מערכת הכשרה זו. הפעלת תוכנית זו, תביא להערכתי, לשינוי המצופה בהקניית הערכים לתלמידי מערכת החינוך במדינת ישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה